bel mij terug

Bedankt, je wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.
Bedankt!
14 May 2019

Quadia gaat met volle kracht vooruit

“Ons doel is een marktplaats voor corporate video te zijn”

Quadia ontwikkelt en levert technologie, produceert content en adviseert merken rondom corporate video. Sinds november vorig jaar opereert het bedrijf als United-merk in deze snel groeiende markt. We vragen Managing Director Nico Verspaget hoe het ermee gaat.

Wat maakt Quadia zoal?

“In de corporate markt gaat het vaak om branded content in diverse vormen, dat betekent vooral gericht op de communicatie vanuit merken naar interne en externe doelgroepen. Zoals promotievideo’s voor een event van de Kamer van Koophandel of instructievideo’s voor de marketingmedewerkers van Danone. En soms zijn het interactieve video’s, zoals voor Waterbedrijf Vitens: bij de uitleg over de waterrekening poppen de meest gestelde vragen op, zodat je snel antwoord hebt op jouw vraag. Je hoeft dan niet de hele video te bekijken.

Live content, meer dan de helft van onze producties, maken we vanuit onze eigen studio of op locatie. Voorbeelden hiervan zijn de introductie van de BMW 5-serie, een live online proeverij voor een nieuw biertje van Hertog-Jan en de kick-off van de donorweek. Met de donorweek hebben we wel eens 2,2 miljoen kijkers gehaald. Dat is ongeveer de helft van het aantal kijkers naar De Luizenmoeder nu.”

Waar dient jullie online videoplatform voor?

“Onze klanten, zoals ABN AMRO, gebruiken het om hun videocontent in te plaatsen en te beheren. Uit deze online ‘beeldbank’ kunnen ze zelf video’s op internet posten. Voor Funda hebben we het zo ingericht dat de filmpjes die door makelaars worden aangeleverd, automatisch bij het juiste huis op de site worden geplaatst. Samen met United breiden we de functionaliteiten van het platform uit door de tooling die United beschikbaar heeft te integreren.”

Wat heeft de corporate markt aan United?

“De bedrijven waarmee wij werken worden steeds meer ‘zenders’, die ook nog eens superefficiënt moeten werken. Zij krijgen steeds meer videocontent en lopen tegen problemen aan die de broadcastwereld al jaren kent. Want die bergen content moeten beheerd en beveiligd worden en op een bepaald moment beschikbaar komen. United weet hier alles van.”

Wat levert de samenwerking op voor Quadia?

“Onze ambitie is om een full-servicepartij te zijn. Inmiddels omvat video zoveel vraagstukken dat je dat als kleine partij niet meer kan behappen. Wij hebben achtervang nodig. Bijvoorbeeld om in  virtual en augmented reality te kunnen investeren. United heeft die kennis en technologie al in huis en we hebben de eerste projecten met augmented reality al binnen.”

Welk gezamenlijk project hebben jullie al afgerond?

“In opdracht van videoproducent Bigshots realiseerden we een belangrijk project voor ProRail. Het ging om de lancering van een zelfrijdende locomotief tijdens een groot persevenement dat ook in het nieuws kwam. ProRail wilde die eerste rit live laten filmen vanuit het voertuig. Bigshots bedacht met de klant het concept. Quadia en United namen de productie op zich en leverden de technologie. Aan boord van de automatische locomotief zat geen crew, enkel de ProRail-directeur en de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Door er meerdere camera’s in op te hangen, kon deze bijzondere rit worden opgenomen en live naar twee locaties worden gestreamd.”

Wat vond de klant ervan?

“ProRail heeft het gestelde doel behaald en beoordeelde het project heel positief. Tijdens de evaluatie gaven ze aan dat onze mensen superflexibel waren en precies wisten waar ze het over hadden.”

Waarom blijven jullie in het eigen pand?

“Al zijn we onderdeel van United, we hebben wel een ander DNA. Wij bedienen een ander soort klant. Marketing- en communicatieprofessionals kloppen in de regel niet aan bij United. Mocht dat wel zo zijn dan komen ze bij Merijn Visser terecht. Hij loopt mee in onze salesroutine en kan dingen voor ons uitzoeken. Aan onze kant zorgt Amnon Bolle voor de inzet van alle nieuwe technieken die we hebben opgenomen in onze producties en processen. Niet alleen praktisch maar ook creatief; qua concept dus. Hierin adviseren we zowel de merken als de partners waar we mee werken.”

Wat is jullie ambitie voor de komende jaren?

“Aanvragen die niks met tv of film te maken hebben, komen bij Quadia terecht. Het aandeel van die markt zal steeds groter worden. In ons aanbod willen we zo breed mogelijk zijn. Een aantal nieuwe producten en diensten, die we samen ontwikkelden, komen er al snel aan. Ons doel is een soort marktplaats te zijn voor bedrijven en producenten die iets met video willen in de corporate wereld. Wij kunnen niet alle corporate klanten aan ons binden, maar ik geloof wel dat wij een spil kunnen vormen tussen de creatieve industrie, de vragende klant en het uitvoerende stuk daartussen. En dat we voor innovatie in de markt kunnen zorgen.”

Facts & figures Quadia

  • Quadia is in 2004 ontstaan.
  • De online videotak is overgenomen door United.
  • Hiervoor zijn 19 man werkzaam.
  • Quadia blijft gevestigd op de Arendstraat in Hilversum.
  • Prijzen gewonnen in 2018: Streaming Media European Readers' Choice Award, een zilveren Grand Prix Content Marketing en de Health Media Award.

Ga naar Quadia

Facts & figures Quadia

 

overzicht United faciliteert Koffi... United faciliteert RTL B...

kunnen wij je helpen?

Let's unite

Bedankt!