bel mij terug

Bedankt, U wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.
Bedankt!

Regisseur Rick McCullough over 'Wie is de Mol'

“Ik kan keihard zijn en zelfs onaangenaam, but it’s coming from a good place”

Wie is de Mol? is al jaren een ongekend succes. Al vanaf het begin in 1999 maakt de van oorsprong Amerikaanse regisseur Rick McCullough, die al sinds zijn twintigste in Nederland woont, het populaire realityspelprogramma. Met volle overgave. “Mijn intentieverklaring is altijd: ik wil dat het briljant wordt.”

Wie is de Mol? draait om een spel waarin de kandidaten verschillende opdrachten tot een goed einde moeten brengen. Van de ruim 450 opdrachten die er in de afgelopen 17 jaar werden opgenomen, bedacht Rick de meeste. “Het programma zit altijd in mijn hoofd en werkelijk alles kan een inspiratie voor opdrachten zijn. Of ik nu in een winkelcentrum loop, in de file sta, een tijdschrift doorblader, of aan het eten ben, het gaat maar door. En veel opdrachten bedenk ik in mijn slaap.” Toch noemt hij zichzelf niet geobsedeerd, want bovenal is hij ‘gewoon’ echtgenoot en vader van vijf kinderen. En als hij even geen inspiratie heeft? “Als ik het nodig heb, komt het naar me toe – al klinkt dat misschien heel vaag.”

"Het is rock-'n-roll en dat maakt het heel uitdagend"

contact opnemen?

Heeft u nog vragen of wilt u iets weten?
Neem contact op met:

Sales afdeling

Regisseur Rick McCullough over 'Wie is de Mol'

Klein meercamera-team
Elk seizoen vindt Wie is de Mol? plaats op een andere locatie, waar ook ter wereld. Het productie- en redactieteam van 25 man, waaronder zo’n 6 United-medewerkers, is opzettelijk klein gehouden. Met vijf Sony 700-camera’s, een aantal van de nieuwste GoPro’s en een drone – bekend van de indrukwekkende beauty shots – wordt alles opgenomen. “Wij waren een van de eersten in Nederland die groot gebruikmaakten van drones,” aldus Rick. “Ten behoeve van de dynamiek in het programma probeer ik de drone steeds meer in de opdrachten te integreren. Dat gaat goed, al moet ik voorzichtig zijn, want door het geluid dat dat ding maakt, zijn de audiomannen er niet altijd even blij mee.”

"Ik sta erop dat de mensen in ons team grote talenten zijn"

Mol-bubbel
Tijdens het draaien, gaat het spel 24/7 door. Rick: “Wij proberen zo veel mogelijk de kandidaten hun gang te laten gaan en zo min mogelijk in te grijpen. Zij moeten het spel gewoon kunnen spelen en niet met de opnames bezig zijn. Ze moeten in hun ‘Mol-bubbel’ blijven.” Rick heeft er vertrouwen in dat het spel dat gespeeld wordt, leuk genoeg is van zichzelf. Ze hoeven niets toe te voegen om het spannender te maken. Bovenal moeten de crewleden goed opletten dat ze de Mol niet verraden. “Als wij met de ene kandidaat ook maar een seconde langer praten dan met de andere, vinden zij dat meteen verdacht.” Want het allerbelangrijkste is dat de Mol niet ontdekt wordt en in ieder geval niet te snel. In het begin weet van de technische ploeg ook maar één cameraman wie de Mol is. “We moeten voelen en kijken of een Mol-actie in beeld kan worden gebracht zonder dat wij de andere kandidaten tippen. De deelnemers zijn echt bloedfanatiek.”

Geen makkie
Bij veel opdrachten is het moment waarop ze worden uitgevoerd ook meteen de eerste keer dat het team ze vastlegt. Er is geen tijd of budget om alles van tevoren te testen, behalve als de veiligheid van de kandidaten in het geding is. Rick: “Het is rock-’n-roll en dat maakt het heel uitdagend.” Dikwijls wordt het team overvallen door onwerkbare weersomstandigheden. Zo werd tijdens de opnames van seizoen 11, El Salvador dagenlang geteisterd door een orkaan. “Het hele land was overspoeld en daardoor vielen verschillende opdrachten weg. Maar we hebben maar zeventien dagen per jaar waarin we alles mogen draaien, dus wij móesten door. In plaats van te klagen, hebben we gebruikgemaakt van de situatie en ter plekke nieuwe opdrachten bedacht waarin de regen en modder een rol speelden. Dat werkte perfect. Het bijzondere van ons team is dat tijdens een dergelijke tegenvaller niemand steigert of piept. Altijd gebeurt er wel wat, maar ze vertrouwen erop dat het goed komt.”

Thuis bij United
In Ricks wereld is hij samen met eindredactrice Diana Volbeda bezig dingen te verzinnen, te verfijnen, kleur te geven en richting te bepalen. “De techniek laat ik aan anderen over. Mijn gebrek aan diepgaande technische kennis komt volgens mij mijn creativiteit juist ten goede. Ik vertaal tijdens het denkproces nooit iets naar de opnames en dat geeft mij vrijheid. Als later blijkt dat ik met onmogelijke dingen kom aanzetten, schuif ik dat probleem door naar bijvoorbeeld hoofd audio Hans Duran. Met Hans draai ik al 25 jaar en he lives and breathes audio. Hij heeft werkelijk voor alles een oplossing. De kracht van United is mijn gekkigheden te kunnen vertalen en ze daadwerkelijk te realiseren.” En ja, soms worden ze ook wel doodmoe van hem, geeft de gedreven programmamaker toe. “Ik wil dat het briljant wordt. Alles wat we opnemen, moet onze kijkers kunnen raken. En in de montages wil ik kippenvel krijgen, koste wat het kost.” Van de talloze producties die United maakt is Wie is de Mol? er daar maar één. Toch heeft Rick het gevoel dat ook zij het een bijzonder project vinden. “Ze zijn bereid om op alle fronten mee te denken en dat te leveren wat wij nodig hebben. Dat voel ik heel erg. Van planning tot audiobewerking, van de kleurbewerkers tot de collega’s van het mediacenter. Ik weet niet hoe ze zo veel gave mensen bij elkaar hebben gekregen, maar dat geeft zo’n rust. Ik voel me bij United helemaal thuis.”

Verhalenvertellers
Het maken van programma’s zal in de toekomst niet heel erg veranderen, volgens Rick. “Er is steeds meer concurrentie online en on demand. Mediaconsumptie is gefragmenteerd. Als verhalenvertellers moeten wij gewoon zorgen dat we mooie en bijzondere televisie maken. Ik wil geloven dat degene die goede verhalen vertelt, wint. Of dat nu een te gekke YouTuber is die het over zijn nieuwste game heeft of onze club met een bloedmooi spelprogramma op tv. Goede dingen vinden altijd een plek.”

 

Wie is de Mol?
Het populaire realityprogramma Wie is de Mol? wordt geproduceerd door IDTV en won in 2013 de Gouden Televizier-Ring. In het spel moeten de kandidaten samenwerken om geld te verdienen voor de pot. De winnaar gaat uiteindelijk met die pot naar huis. Maar: een van de deelnemers is de Mol, die het spel in het geheim saboteert door er alles aan te doen om zo min mogelijk geld in de pot te laten belanden.
Op 7 januari startte op AVROTROS alweer het zeventiende seizoen van Wie is de Mol? Vorig jaar verplaatste NPO de uitzending van de donderdag- naar de zaterdagavond. Het totale aantal kijkers ligt rond de 3,5 miljoen.

contact opnemen?

Heeft u nog vragen of wilt u iets weten?
Neem contact op met:

Sales afdeling
overzicht United Anywhere: Remote... Up tempo content met fit...

kunnen wij je helpen?

Let's unite

Bedankt!