bel mij terug

Bedankt, U wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.
Bedankt!

No Time To Lose

IN DE NIEUWE REALITY TV-PRODUCTIE NO TIME TO LOSE TELT VOOR KANDIDATEN ELKE SECONDE. HOE SNELLER ZE VERSCHILLENDE CHALLENGES UITVOEREN, HOE MEER TIJD ZE WINNEN. MAAR NIET ALLEEN KANDIDATEN GAAN GRAAG UITDAGINGEN AAN. DE SERIE IS NAMELIJK EEN VAN DE EERSTE REALITY GAMESHOWS VOLLEDIG GEDRAAID EN GEPRODUCEERD IN UHD/HDR. EN DAT IS OOK EEN HELE UITDAGING. EEN MOOIE UITDAGING, WELTEVERSTAAN. LOES VAN ROEKEL, PRODUCTIELEIDER VAN WARNER BROS INTERNATIONAL: “IK WIL DAT DIT DE TOEKOMST IS, WANT DIT WAS ECHT TOF!”

Lees meer Backstage

contact opnemen?

Heeft u nog vragen of wilt u iets weten?
Neem contact op met:

Thijs van de Kamp

No Time To Lose

UHD-producties kennen we al een tijdje, maar de toevoeging van HDR is nog relatief nieuw. HDR (High Dynamic Range) maakt het mogelijk om meer kleur en contrast in het beeld op te nemen. Van Roekel: “Dat levert een geweldig resultaat op. De meeste Nederlandse realitygameshows worden met XDCAM’s gedraaid, maar het verschil met de camera’s die wij voor dit project gebruikten is echt gigantisch. Het eindresultaat is levensecht.” No Time To Lose, opgenomen in Zuid-Afrika, werd vastgelegd met een viertal Sony PWM-F55 camera’s en diverse lenzen, waaronder een flink 50-1000 mm-objectief. “We hadden bij deze nieuwe gameshow vaak te maken met enorme afstanden en daar leende deze lens zich voor”, verduidelijkt Van Roekel, die het maken van deze UHD/HDR-productie uitdagend, leerzaam, maar bovenal ‘ontzettend gaaf’ noemt. “Uiteindelijk willen wij de mooiste plaatjes kunnen maken, deze apparatuur ondersteunt dat.”

Stap verder
Het bracht wel de nodige uitdagingen met zich mee. “Het verwisselen van objectieven kost meer tijd en hebben we bij deze productie dus ook niet of nauwelijks gedaan (zie kader Leermoment). En we hadden relatief gezien een kleine crew, waarbij de regisseur ook onderdeel van een cameraploeg was. Maar met goeie camera- en geluidsmensen is dat allemaal geen probleem. United is een partij die dat samen met ons gewoon goed regelt.” Van Roekel werkte eerder samen met United, onder andere bij het Hongaarse Spartan-X, destijds de eerste UHDrealitygameshow. Met HDR gaan ze samen nog een stap verder.

Ook Rian Bester, CEO van TERN, moederbedrijf van Ultra HD-zender INsight dat het programma gaat uitzenden, is zeer enthousiast. “Dit is niet de eerste UHD/HDR-productie die we doen, maar het blijft pionieren. Er zijn ook nog maar heel weinig bedrijven die in HDR de postproductie kunnen doen. United kan dat wel. Het is een betrouwbare partner waar we constant nauw mee samenwerken. En dit keer hebben we de lat dus weer een stuk hoger gelegd.” Niet onbelangrijk, want, zo voegt Van Roekel eraan toe: “Bij HDR is kleurcorrectie arbeidsintensiever, je wil tenslotte het maximale uit het hoogwaardige beeld halen. Persoonlijk heb ik dat er zeker voor over. Met deze techniek brengen we tv-programma’s naar een hoger niveau. En dat is uiteindelijk wat we allemaal willen, toch? No Time To Lose zal er op een UHD/HDR-televisie in ieder geval spectaculair uitzien.”


No Time to Lose zal naar verwachting komend najaar te zien zijn bij INsight TV.


Leermoment
Het is gebruikelijk dat er één camera aan één cameraman of -ploeg wordt toegewezen. Bij No Time To Lose werd dat echter omgedraaid: een camera werd tijdens opnames door verschillende ploegen gebruikt. “Dit scheelde tijd bij het omwisselen van objectieven. Gevolg is wel dat het soms onoverzichtelijk was in de archivering: het was niet altijd duidelijk wie wanneer welke shots had gemaakt”, zegt Van Roekel. “Goed opletten dus in de verwerking van het materiaal: een interessant leermoment.”

contact opnemen?

Heeft u nog vragen of wilt u iets weten?
Neem contact op met:

Thijs van de Kamp
overzicht United Anywhere: Remote... Up tempo content met fit...

kunnen wij je helpen?

Let's unite

Bedankt!