bel mij terug

Bedankt, U wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.
Bedankt!

UK Elections: 7 satellietwagens en 16 simultane feeds.

Het is april 2017 als de Britse premier Theresa May geheel onverwacht verkiezingen voor het Lagerhuis uitschrijft. Twee maanden later is het zover: op donderdag 8 juni mogen de Britten naar de stembus. In de nacht van donderdag op vrijdag zenden verschillende Britse televisiezenders een satirisch programma over de verkiezingen uit. United Satellite Services zorgt die nacht dat er vanuit verschillende wagens ­waaronder zeven eigen satellietwagens - een live verbinding tot stand komt en dat de zestien simultane feeds richting de studio gaan.

contact opnemen?

Heeft u nog vragen of wilt u iets weten?
Neem contact op met:

Tom Eshuis
  • Tom Eshuis
  • Manager Satellite Services
  • sng@united4all.nl
  • Booking office 24/7: 035-7733140

UK Elections: 7 satellietwagens en 16 simultane feeds.

Tom Eshuis, manager Satellite Services bij United. Hij vertelt over de voorbereidingen en de nacht van de verkiezingen.

“Vanwege de recente gebeurtenissen in Londen en de algemene terroristendreiging van de laatste jaren, bleven de voorbereidingen allemaal onder embargo. De locaties van de wagens mochten bijvoorbeeld niet bekend worden, maar ook de opdrachtgevers niet.”

In stilte bereidt United de klus voor. Daarbij put Tom uit de ervaring uit 2015, toen United eveneens de Britse verkiezingen versloeg. Dit keer gaan er veertien medewerkers van United overzee. Zij werken verspreid over drie ENG-ploegen en zeven satellietwagens: de HOL 75, de HOL 219, de HOL 270, de HOL 272, de HOL 30, de HOL 310 en de HOL 312. United bekijkt welke hardware er nodig is en regelt licenties, maar er komt ook nog eens heel wat logistiek bij kijken. “Dat was de grootste uitdaging. Al die wagens moesten op verschillende plekken in Engeland komen. Dat was behoorlijk puzzelen met de ferries. Uiteindelijk hebben we de meeste wagens op nachtferries kunnen zetten zodat de crew onderweg nog kon slapen. Ze vertrokken dinsdagnacht richting Hull, Newcastle en Harwich en kwamen woensdagochtend aan om vervolgens naar de locaties te rijden.”

Extra ontvangers en antennes
Een ander aandachtspunt is het aantal feeds, zestien maar liefst. “Het volume was best groot. Dat betekent dat we vooral veel spullen zoals ontvangers moesten inhuren. Daarnaast hebben we ook extra antennes meegebracht om meerdere satellieten te ontvangen.” Om die zestien downlinks ter plekke te kunnen ontvangen en door te zetten naar de studio, is creativiteit nodig. “Dit is zo’n project waarbij je geen standaard oplossing uit de garage kunt pakken. Je moet goed bekijken hoe je dit gaat doen. Bij de verkiezingen in 2015 waren er elf feeds en hebben we de HOL 51 gebruikt. Omdat het groter is geworden, zijn we dit jaar opgeschoven naar de HOL 219. Tijdens het satirisch programma, dat van donderdagavond 18.00 uur tot vrijdagochtend 6.00 uur duurde, hebben we deze satellietwagen als Master Control Room (MCR) gebruikt. Dat is vrij uniek. We moesten de HOL 219 vooraf eerst ombouwen en afladen met ontvangers. Daar ging het nodige schetsen aan vooraf.”

Woensdagmiddag, een dag voor uitzending, begint United met opbouwen om vervolgens die avond op tijd naar bed te gaan. Op donderdagochtend start iedereen wat later op, er wacht immers een lange dag en nacht. In de middag beginnen de repetities en om 18.00 uur sharp gaat het programma live. “De twaalf uur die de uitzending duurt, is het minst spannend. Het zit ‘m meer in de fase ervoor. In het begin van de avond zijn we begonnen met oplijnen van de zestien feeds, die werden bemand door onder meer Duitsers en Fransen in hun eigen wagens. Tijdens het oplijnen lossen we eventuele problemen op. Als het eenmaal staat – dus tijdens de uitzending – is het heel overzichtelijk. We moeten vooral de monitoren in de gaten houden om te controleren of er geen feed wegvalt. Zo gebeurde het dat een van de monitoren die nacht uitviel. We belden meteen en het bleek een Duitser die even in slaap was gevallen.” Tom bemant de MCR samen met Gerard Dijksman. “Je kan zoiets niet alleen doen. Je moet echt met z’n tweeën zijn op de set-up te regelen, maar ook om elkaar af te lossen. We waren twaalf uur achter elkaar aan het werk, dan moet je af en toe wel even naar buiten of je ogen dicht kunnen doen.”

Hilarische communicatie
In de nacht gaan alle gespreken met de mensen via de intercom. Zowel met de coördinator in de studio, als met de mensen die de feeds bemannen. Zoals gezegd bevinden zich onder hen ook Duitsers en Fransen. “De communicatie was soms hilarisch. Met een Fransman gebeurt precies wat je ervan verwacht, die spreekt amper Engels. In zo’n geval proberen we ze natuurlijk tegemoet te komen met een beetje Engels en Frans door elkaar. Ondanks dat ik zelf niet veel Frans spreek, is het genoeg om het ijs te breken. Dergelijke momenten kunnen heel grappig zijn. Dit is trouwens wel een van de redenen dat mensen United bellen voor een internationale klus. De meertaligheid die wij in Nederland kennen, is in zulke gevallen een groot voordeel.”

De nacht verloopt vlekkeloos. Volgens Tom komt dit onder meer door de Britse aanpak. “Zij hebben een heel grondige manier van produceren. Voor elk taakje is iemand hoofdverantwoordelijk. Je merkt echt dat het programma met zorg en aandacht is gemaakt.”

Vrijdagochtend zes uur is de uitzending voorbij en gaan Tom en Gerard richting het hotel. Na een paar uur slaap is het tijd om alles af te breken en gereed te maken voor vertrek. Op vrijdagavond vertrekt de boot weer richting Hoek van Holland. “Zaterdagochtend waren we weer in Hilversum waar we de HOL 219 meteen moesten uitladen en terug brengen in originele staat. Zondagochtend was hij namelijk weer nodig voor Buitenhof. Dat was alles bij elkaar behoorlijk krap.”

Super tevreden klant
United kijkt terug op een geslaagde klus. En het belangrijkste: de opdrachtgevers ook. “We hebben echt een super tevreden klant. We kregen uitgebreide lovende mailtjes vol superlatieven. Heel mooi, op onze beurt hebben wij ook fijn met de Engelsen samengewerkt.”

Het kan maar zo gebeuren dat United dit najaar weer de zee oversteekt. “We hadden de schotel nog niet dicht of de Engelsen voorspelden alweer nieuwe verkiezingen. May heeft natuurlijk gebluft en verloren. Daarom grapte de opdrachtgever al dat we voorzichtig rekening moeten houden met verkiezingen in de herfst.”

contact opnemen?

Heeft u nog vragen of wilt u iets weten?
Neem contact op met:

Tom Eshuis
  • Tom Eshuis
  • Manager Satellite Services
  • sng@united4all.nl
  • Booking office 24/7: 035-7733140
overzicht United Anywhere: Remote... Filmische commercial voo...

kunnen wij je helpen?

Let's unite

Bedankt!