bel mij terug

Bedankt, je wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.
Bedankt!

De toekomst gezien tijdens het DELA EK Beachvolleybal

 

DEN HAAG - Vier speelsteden, meer dan dertig verschillende camerastreams, maar slechts één centrale regie. Die dan ook nog eens op locatie wordt beheerd. Tijdens het DELA EK Beachvolleybal kregen opdrachtgevers FabriQ Media Group en TIG Sports dit samen met hun facilitaire partners United, Red Bee Media en Riedel voor elkaar. “Remote-regie heeft de toekomst. Deze innovatieve manier van werken kan binnen vijf jaar zo maar eens de standaard zijn”, zegt Gijs Vos, projectmanager van United.

Het DELA EK Beachvolleybal is het eerste in Nederland georganiseerde evenement waarbij ‘remote’ (regie op afstand) op zo’n grote schaal gebruikt werd. Een nauwe samenwerking tussen FabriQ Media Group, TIG Sports, Red Bee Media, Riedel en United zorgde voor deze bijzondere prestatie. Losse camerastreams uit Apeldoorn, Utrecht en Rotterdam werden via een razendsnelle glasvezelverbinding verzonden naar een regiewagen die in Den Haag stond, het kloppend hart van het toernooi.

Vanuit daar werden onder meer alle (NOS-)uitzendingen geregisseerd en de livestreams middels FabriQ’s streamingspartner Push verzonden. “Dat scheelt in productiekosten, apparatuur en mankracht”, zegt Vos. “Je hoeft per locatie letterlijk minder mee te nemen. We hebben binnen United wel een aantal projecten waarbij er een regie-op-afstand is, maar zoveel feeds tegelijk binnenhalen en managen: dat is met recht bijzonder.”

Lees meer Backstage

contact opnemen?

Heeft u nog vragen of wilt u iets weten?
Neem contact op met:

Lex  Meijer

De toekomst gezien tijdens het DELA EK Beachvolleybal

Nieuwe kijk

Door de samenwerking met TIG Sports heeft FabriQ de gelegenheid gekregen om iets innovatiefs te doen. We hebben samen nagedacht hoe we de benodigde evenementen, infrastructuur en de wensen voor het produceren van een hoogwaardige multilaterale feed konden combineren. Remote Production was voor ons het antwoord. Eén centrale plek creëren vanwaar alle outputs zoals (inter-) nationale afnemers, LED schermen op alle event locaties, social media kanalen en sponsoren konden worden bediend voegt Tim Verhulsdonck daaraan toe. Als managing partner van productiebedrijf FabriQ Media Group huurde hij United, Riedel en Red Bee Media in om de Remote Productie plannen van FabriQ en TIG Sports tastbaar te maken en één centrale content hub op locatie in Den Haag te realiseren.

Maar het ging niet alleen om het visueel vastleggen van het toernooi, verklaart Verhulsdonck. “Ook het kassa en ticketingsysteem, alsmede de publieke wifi op de locaties, portofonie en andere IT gerelateerde zaken van het hele evenement werd centraal geregeld. Dat gaf een compleet andere kijk op de hele situatie. Het was niet meer ‘televisie komt bij een sportevenement’, maar eerder het creëren van synergie tussen het evenement en alle TV / Media behoeften. Dat was en is echt interessant.”

Dat geheel zorgt voor een nieuwe, meer kostenefficiënte manier van werken, waarbij tegelijkertijd rekening wordt gehouden met de toekomst. “Voor ons was het makkelijk dat de centrale regie in Den Haag stond. Het feit dat we niet in vier steden mensen hadden zitten om alle gelijkwaardige taken uit te voeren maakt het efficiënter en geeft zekerheid op kwaliteit”, zegt Willem Overdiep, die vanuit sportmarketingbureau TIG Sports de gehele organisatie van het toernooi deed. “We hadden overal zicht op, maar dan met minder mensen dan normaal. Een mooi voorbeeld: wij organiseerden ook het WK Beachvolleybal in 2015. Daar waren ook vier speelsteden. Het aantal televisiemedewerkers lag op een dag toen op 180. Nu? Een stuk of zestig. En dat allemaal dankzij een portofoonnetwerk en een goede verbinding.”

Red Bee Media was samen met Riedel Communications verantwoordelijk voor die glasvezelverbinding. “Feitelijk gezien hadden we alle vier de steden aan elkaar geknoopt”, legt Bastiaan Brink, head of mediamanagement van Red Bee Media uit. “We maakten gebruik van bestaande netwerken die in de buurt van de verschillende locaties lagen en daar plugden we op in. Soms moesten we daar creatief in zijn: we hebben bijvoorbeeld een raam uit het gemeentehuis van Apeldoorn gehaald om kabels door te kunnen trekken. Maar het resultaat was razendsnel en werkte eigenlijk vlekkeloos.”

Dat leverde enthousiaste reacties op. “Voor deze productie zijn we in de gelegenheid gesteld om binnen de budgetten iets nieuws te proberen, het evenement en alle mediabehoeften met elkaar te integreren en een kijkje in de nabije toekomst te nemen,” stelt Verhulsdonck van FabriQ. “Met grote trots kijk ik terug op een week waarin FabriQ Media Group, in samenwerking met de NOS en in opdracht van TIG Sports iets nieuws heeft kunnen doen. Onze facilitaire partners hebben het idee, dat FabriQ had op basis van Remote Production, tot in de perfectie uitgevoerd. We trekken lering uit deze eerste keer en nemen deze kennis mee naar volgende projecten.” 

Gijs Vos: “Wat ons betreft is dit zeker voor herhaling vatbaar. Binnen United zijn we er erg enthousiast over geworden. In de toekomst zal deze manier van werken vaker voorkomen, dat weet ik zeker.”

contact opnemen?

Heeft u nog vragen of wilt u iets weten?
Neem contact op met:

Lex  Meijer
overzicht MTV Europe Music Awards:... Live Augmented Reality v...

kunnen wij je helpen?

Let's unite

Bedankt!