bel mij terug

Bedankt, U wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.
Bedankt!

MTV Europe Music Awards: behind-the-scenes

De show rond de MTV Europe Music Awards (kortweg: EMA) is misschien wel het grootste muziek- en videospektakel van Europa. United verzorgt de registratie van dit unieke evenement, dat dit keer zowel in HD als UHD werd uitgezonden. Tijd om achter de schermen te gaan bij de awardshow in de SSE Arena, London.

Gejoel. Veel gejoel. Eminem heeft op een opmerkelijk en gigantisch podium zojuist een MTV Award in ontvangst genomen en fans gillen het uit. Backstage kijken een stuk of tien medewerkers van United goedkeurend toe. Het gaat gesmeerd. Heel gesmeerd. Op een discussie over een klein beetje overstuurd (te hard) geluid na, loopt deze grootschalige registratie op rolletjes.

De MTV Europe Music Awards werd voor het eerst gehouden in 1994. Destijds gingen (pop)sterren en bands als Mariah Carey, Bryan Adams en Take That er met de prijzen vandoor. Qua opzet was de boel een stuk kleiner dan nu, als een soort van bijgerecht van de Amerikaanse MTV-awards.

Hoe anders is dat nu: de EMA is uitgegroeid tot een van de grootste muziekevenementen ter wereld, trekt miljoenen kijkers en wordt uitgezonden in zo’n beetje ieder Westers land waar popmuziek een prominente plaats in de populaire cultuur heeft.

Lees de complete showcase backstage.

contact opnemen?

Heeft u nog vragen of wilt u iets weten?
Neem contact op met:

Bolke Burnaby Lautier

MTV Europe Music Awards: behind-the-scenes

De show rond de MTV Europe Music Awards (kortweg: EMA) is misschien wel het grootste muziek- en videospektakel van Europa. United verzorgt de registratie van dit unieke evenement, dat dit keer zowel in HD als UHD werd uitgezonden. Tijd om achter de schermen te gaan bij de awardshow in de SSE Arena, London.

Gejoel. Veel gejoel. Eminem heeft op een opmerkelijk en gigantisch podium zojuist een MTV Award in ontvangst genomen en fans gillen het uit. Backstage kijken een stuk of tien medewerkers van United goedkeurend toe. Het gaat gesmeerd. Heel gesmeerd. Op een discussie over een klein beetje overstuurd (te hard) geluid na, loopt deze grootschalige registratie op rolletjes.

De MTV Europe Music Awards werd voor het eerst gehouden in 1994. Destijds gingen (pop)sterren en bands als Mariah Carey, Bryan Adams en Take That er met de prijzen vandoor. Qua opzet was de boel een stuk kleiner dan nu, als een soort van bijgerecht van de Amerikaanse MTV-awards.

Hoe anders is dat nu: de EMA is uitgegroeid tot een van de grootste muziekevenementen ter wereld, trekt miljoenen kijkers en wordt uitgezonden in zo’n beetje ieder Westers land waar popmuziek een prominente plaats in de populaire cultuur heeft.

Het is de vijfde keer dat United de registratie verzorgt en, zoals eigenlijk iedere editie, gaat dat gepaard met innovatie op technologisch vlak. Dit keer is het 4K (of: UHD) wat de klok slaat. Die hogere beeldresolutie is niet nieuw in tv-land, maar het live uitzenden ervan wel. In Duitsland en Engeland wordt er weliswaar volop mee geëxperimenteerd, maar gemeengoed is het zeker niet. En een Ultra-HD feed live op de beeldbuis brengen, is toch andere koek dan het reguliere uitzendwerk.

Al is het maar omdat de EMA geen uitzending op zichzelf is. Nee, er is een backstage-programma, een rode lopershow en de daadwerkelijke live-uitreiking van de awards. Dat geheel wordt aangevuld met talloze filmpjes, instarts en interviews. En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle feeds voor social media. Kleine bits en bytes, snippets voor diensten als Snapchat en Twitter.

Hart van de operatie
Om al die content beschikbaar te stellen, heeft United een centrale hub geïnstalleerd: de postproductiewagen kan worden gezien als de spil van de show. Dit technische hart staat bomvol met Macbooks, monitoren en andere apparatuur om de hele registratie in goede banen te leiden. Essentieel is een (heel) klein kastje, middenin de wagen: de server. “Het hart van de operatie. “Hier komt alle content op binnen”, zo legt Wouter van Heuningen, bedenker van de server-infrastructuur, uit. “Alles wordt hiervandaan gemonteerd. Ook fungeert het kastje tevens als een soort postbus: hij verstuurt alle mogelijke content naar de verschillende wagens en editsuites. Niemand hoeft met een USB-stickje of SD-kaartje rond te lopen om beelden te verkrijgen.”

En dat is maar goed ook, want wie denkt dat je binnen drie minuten van zeg, opname- naar   editlocatie huppelt, zit goed fout. De EMA is zó groot van opzet dat er op verschillende plekken in de buurt van SSE Wembley Arena in London – dit jaar de plaats van handeling – productieruimtes en wagens te vinden zijn. Niet voor niets hebben enkele United-medewerkers fietsen over laten vliegen om niet constant flinke stukken te hoeven lopen. Ter illustratie: er zit een goede kilometer tussen editsuites en regiewagen.

Een razendsnelle 10Gb glasvezelverbinding moet ervoor zorgen dat alle (4K-)content altijd en overal beschikbaar is, vertelt Rens Dijkshoorn, technical manager van United. “We hebben een speciale 4K-infrastructuur gebouwd die rekening houdt met de grote hoeveelheid data die UltraHD met zich meebrengt.”

Al begin oktober, ruim voor de show op 12 november, werd er nagedacht over de volledige technische invulling van het project. Een aanzienlijk traject, zegt Dijkshoorn. “Het is een gecombineerde show, met zowel 4K als HD. Dat is behoorlijk complex. Je moet er echt goed over nadenken.”

Een argeloze kijker van Sky – de Engelse zender die de Ultra HD-variant van de show aanbiedt – zal geen idee hebben hoe ingewikkeld deze 4K live-registratie is. Die merkt vooral hoe scherp presentatrice en Britse zangeres Rita Ora in beeld is wanneer ze vanuit het niets uit het decor wordt getoverd. Werp echter een blik backstage en de grote hoeveelheid kabels, computers, systemen, displays en feeds zegt genoeg.  

“Uiteindelijk is het vooral zaak in kaart te brengen wat de klant precies wil”, meent Bolke Burnaby-Lautier, die binnen United eindverantwoordelijke is voor de EMA en kan worden gezien als de ultieme spin in het web. “Daarna ga ik gewoon bouwen, waarbij de verschillende onderdelen op de venue als legoblokjes bij elkaar moeten passen.”

Landkaart
Burnaby-Lautier toont de venue op een soort van landkaart, met daarop alle bekabeling, productiewagens, cameralocaties en apparatuur. Het geheel is indrukwekkend te noemen. Maar: “Zo’n liveshow hebben we al vaker gedaan. Met heel veel camera’s en verschillende locaties. Dat is voor ons gesneden koek en kunnen we goed. Maar dat is HD. Om daar 4K van te maken, dat doe je niet zomaar.”

Komt bij dat er vandaag met diverse soorten camera’s gewerkt worden.  Van traditionele, gebruiksvriendelijke broadcastcamera’s, tot meer cinematografisch verantwoorde filmcamera’s als de Sony F-55, om zo een luxueuzere uitstraling te creëren. “Een mengelmoes”, glimlacht Yke Erkens, expert op het gebied van filmcamera’s. “De kunst is om het gebruiksgemak van broadcast te combineren met de look van film.”

Om de 4K-registratie in goede banen te leiden heeft United naast een traditionele HD set-up een extra mainframe opgezet, die buiten de regiewagen staat. Dat is vooral om de boel zo overzichtelijk mogelijk te houden. “In de wagen wordt alles in HD gedaan, maar buiten wordt er simultaan in 4K uitgezonden”, zegt Robin Onck, die tijdens de opnames voortdurend de UHD-streams in de gaten houdt.

“Op deze manier wordt de show opgeleverd zoals iedereen ‘m kent, maar kunnen we voor Sky een speciale UHD-schil eromheen bouwen”, verduidelijkt Burnaby-Lautier.

Huiskamer-gevoel
Het mainframe zorgt voor een opvallende corner in het backstage-gedeelte van United. Omgeven door diverse regiewagens en dichtgebouwd met grote flatscreens, is het een kruispunt voor alles en iedereen die met de registratie te maken heeft.

De vier grote displays waarop alle verschillende feeds worden getoond bevestigen dat beeld. Er is Red Carpet, Backstage 1, Backstage 2, Cam 1, Cam maar ook speciaal beeld voor Twitter of Snapchat. Burnaby-Lautier: “Vergis je niet: er kijken dertig miljoen mensen naar de live-uitzending, maar vermoedelijk zo’n 300 miljoen naar de digitale content. Die tak van sport is steeds groter.” Niet voor niets blijkt tijdens de show #MTVEMA wereldwijd trending topic te zijn.

Daar is bij het mainframe zelf overigens niets veel van te merken: het hoekje geeft een gek huiskamer-gevoel, alleen wel met het besef dat je hier absoluut niet voor de gezelligheid moet zijn. Warm, maar toch ook weer niet.

Eigenlijk een vreemde tegenstelling: iets verderop in het gebouw staan The Killers achtduizend man helemaal gek te maken, hier wordt rustig een koffietje of Red Bull gedronken en zuigen mensen op lolly’s, verkregen uit de flinke pot die naast een gigantisch scherm staat. Kerstlampjes, gehangen boven de verschillende UHD-converters (computers die van HD-beeld UHD-beeld maken) brengen een intieme sfeer. En dat terwijl hier een hele UHD-show draaiende wordt gehouden.

Maar die rust, dat is vermoedelijk de kracht van United. Niemand raakt snel in paniek, het team weet wat het aan elkaar heeft. De vijf (!) verschillende WhatsApp-groepen die Burnaby-Lautier ter communicatie heeft geopend, zijn daar nog maar eens het bewijs van.

Of het nu in ‘EMA17 Monitors’, ‘EMA17RedCarpet’ of ‘EMA Backstage/Digital’ is, er worden oplossingen en ideeën aangedragen, er worden vragen over apparatuur, catering en andere zaken gesteld, maar tegelijkertijd worden er grappen gemaakt. Grappen over elkaar. Over toetjes. Over alles wat er met zo’n show te maken heeft. In een goede werkomgeving is ruimte voor een knipoog. Maar: als er een dag voor de show om 23.11 uur een bericht wordt rondgestuurd met de tip om vooral niet te gek te doen met de biertjes, lijkt iedereen zich daar keurig aan te houden – er wordt heel erg serieus gewerkt.



United-gekte
“Je moet allemaal een beetje de United-gekte in je hebben om dit werk te doen”, lacht Alissa Jalink, die bij de show verantwoordelijk is voor logistiek en kabelmanagement. Een leek kan zich wellicht stukbijten op de vraag wat dat laatste precies inhoudt, maar gezien het feit dat er hemelsbreed 800 meter tussen het backstageprogramma en de liveshow zit, kun je je voorstellen dat er soms de nodige moeilijkheden zijn.

Deze keer was het logistieke proces vooral ingewikkeld door de venue zelf. Want hoewel de show op tv wellicht een groots gebouw doen vermoeden, is het formaat van de SSE Arena vrij bescheiden. Met maar één ingang voor alle busjes, vrachtwagens en andere vervoersmiddelen duurde de gehele opbouw een dag langer dan verwacht.

“We bouwen om weer op te breken”, meent Jalink. “De kunst is om zo snel mogelijk weer op te kunnen ruimen. Dan kunnen we door naar de volgende klus.” Haar reisschema zegt in dat op zicht voldoende. Nog geen tien uur na de EMA is ze alweer op weg naar Shanghai, in verband met een modellenshow van Victoria’s Secret.

‘Give me some love!’
Terug naar de liveshow, waarbij de regie wordt gevoerd door Hamish Hamilton. De director bracht dit jaar onder meer Lady Gaga’s half time show tijdens de Super Bowl in beeld en was de grote man achter de openingsceremonie van de Olympische Spelen in 2012. In de regiewagen geeft Hamilton nogal luidruchtig opdrachten aan cameramensen. ‘Give me some love people’, schalt het door ‘OB14’ wanneer er door het publiek wat lauw gereageerd wordt op de awardwinst van Ed Sheeran.

Ondertussen wordt er op andere locaties live ge-edit. Niet alleen voor online content, maar ook in verband met een speciale gecensureerde live-variant, waarbij mogelijke scheldwoorden kunnen worden weggeknipt. Ook heeft de Amerikaanse live-uitzending een extra reclameblok, waardoor er ergens ruimte gecreëerd moet worden. In totaal zijn er 17 (!) editsets beschikbaar om alle knips en filmpjes te maken.

Wouter van Heuningen en Rens Dijkshoorn kijken, samen met media manager Robin Klinkhamer in alle rust in de postproductie annex serverwagen naar de show. Hun werk zat vooral in de voorbereiding. Tijdens de uitzending zelf zijn ze er eigenlijk alleen voor het oplossen van eventuele problemen. Die zijn er niet: deze EMA toont aan dat je dit soort klussen met een gerust hart aan de mensen van United kunt overlaten.

22.04 uur. Rita Ora sluit af. Freedom van George Michael klinkt door de zaal. Hamish Hamilton applaudisseert en bedankt iedereen die ook maar in zijn buurt staat, ook als hij of zij niets met de registratie te maken heeft gehad. De EMA is succesvol verlopen, er kunnen champagneflessen worden ontkurkt, maar nog niet voor de dames en heren van United. Eerst opruimen. Dat kan zomaar eens tot een uurtje vijf in de morgen duren, als we een Bolke Burnaby-Lautier mogen geloven. En dan: op naar de volgende show.

Tekst & fotografie: Ger de Gram
Fotografie: Joost Laarakker
Bekijk ook onze prep video op vimeo.com/245364714 

contact opnemen?

Heeft u nog vragen of wilt u iets weten?
Neem contact op met:

Bolke Burnaby Lautier
overzicht Wefilm en United schiete... Live Augmented Reality v...

kunnen wij je helpen?

Let's unite

Bedankt!