bel mij terug

Bedankt, je wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.
Bedankt!

Hoe Vattenfall de naamswijziging vierde met een liveshow

Dat Nuon sinds kort door het leven gaat als Vattenfall, dat zal weinig Nederlanders zijn ontgaan. Maar waar je als buitenstaander niet zo snel bij stil staat, is hoeveel impact zo’n naamswijziging heeft op de mensen die er werken. “Onze eigen collega’s moeten zich uiteindelijk vertrouwd voelen bij het nieuwe verhaal, zodat ze dat ook weer naar buiten toe kunnen uitdragen”, aldus Anouk IJfs, persvoorlichter bij Vattenfall.

Speciaal voor deze interne doelgroep, zo’n 3.000 medewerkers, wilde het bedrijf dan ook een rebranding campagne opzetten. Marketing- en reclamebureau SowiesoHelder hielp Nuon daarbij en bedacht de campagne ‘Hoe zeg je Vattenfall?’ Deze campagne werd een jaar lang zorgvuldig uitgerold. Toegewerkt werd naar de apotheose van de campagne: een live-uitzending van een uur op de dag van de naamswijziging, onder de titel ‘Wij zijn Vattenfall LIVE’. SowiesoHelder koos voor United als partij om de productie van de show te verzorgen.

Paarsgeel hart

“Nuon bestond natuurlijk al jaren. We hebben dan ook heel wat mensen binnen onze organisatie met een paarsgeel hart, zoals we dat noemen; ontzettend betrokken bij het merk Nuon. Zeker voor deze groep was het belangrijk dat je een rebranding-traject goed aanpakt”, aldus IJfs.

Nuon was al wat jaartjes in handen van het Zweedse moederbedrijf, maar in oktober 2018 werd bekendgemaakt dat de naam van de Nederlandse organisatie ook zou gaan veranderen in Vattenfall. Het hele jaar door werd het personeel op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen rondom de naamswijziging, niet alleen in nieuwsbrieven en -berichten, maar bijvoorbeeld ook met workshops voor ambassadeurs en leidinggevenden, en video’s en animaties die lieten zien waar en wanneer het logo zou gaan veranderen.

Dat er op de dag van de rebranding een live Tv-show zou komen, dat stond eigenlijk al vast op het moment dat het communicatieteam van Nuon/Vattenfall om de tafel ging zitten met SowiesoHelder om de plannen door te nemen. “We wilden echt een moment creëren waar we met alle collega’s bij dit historische moment stil konden staan, zonder de operationele werkzaamheden te veel te ontwrichten. Uitdaging was om collega’s verspreid over 18 locaties gezamenlijk dit moment te laten beleven. Met een live-uitzending kun je iedereen tegelijkertijd bereiken”, legt IJfs uit.

Niet alleen hoge bazen

“De doelgroep van de show was wel best gevarieerd; we wilden iets maken wat mensen in alle vestigingen en functies binnen de organisatie zou aanspreken”, aldus Simon Sliphorst, Uitvoerend Producent van SowiesoHelder. “Het uitgangspunt was dus dat we niet alleen hoge bazen aan tafel wilden hebben. Ook wilden we heel graag humor en entertainment in de uitzending hebben, en de naamswijziging vanuit het perspectief van de klant benadrukken.”

De grote vraag die beantwoord moest worden, was wie de show zou gaan hosten. IJfs: “In eerste instantie dachten we aan een professionele presentator. Maar toen opperde iemand; het is een interne aangelegenheid, voor Nuon/Vattenfall-mensen, waarom zou iemand van ons het niet kunnen doen?” Een van de directeuren vroeg of Anouk hier zelf geen interesse in had. “Ik zag het in eerste instantie helemaal niet zitten. In mijn dagelijkse rol ben ik meer betrokken achter de schermen, zorg ik ervoor dat andere mensen goed voor de dag komen. Dan is dit wel even slikken.”

Lees meer backstage


vLnR: Anouk IJfs (Vattenfall), Simon Sliphorst (SowiesoHelder) & Merijn Visser (United)

contact opnemen?

Heeft u nog vragen of wilt u iets weten?
Neem contact op met:

Merijn Visser

Hoe Vattenfall de naamswijziging vierde met een liveshow

Presentatietraining

Haar aanvankelijke terughoudendheid sloeg om in enthousiasme nadat ze een presentatietraining kreeg van Amnon Bolle. Als Creative Director bij Quadia, onderdeel van United, verzorgde hij de regie van de live-uitzending. “Die training die Amnon samen met Conny van der Hoek gaf, heeft me enorm geholpen om het zelfvertrouwen te krijgen dat het zou gaan lukken.” Sliphorst: “Het idee was ook nooit dat ze een Irene Moors moest worden. Het heeft juist zo z’n charme als het niet allemaal vlekkeloos gaat, want zo’n uitzending moet vooral authentiek zijn – een show van en voor Vattenfallers.”

United was voor SowiesoHelder de aangewezen partner om deze productie mee te doen: “Toen het idee van een tv-show op tafel lag, wisten we eigenlijk gelijk dat we een partij nodig hadden met de juiste ervaring. United kennen we als betrouwbare en professionele partner, dus daar hoefden we niet lang over na te denken”, aldus Sliphorst. De combinatie met Quadia zorgde voor de nodige expertise op het gebied van corporate communicatie, aldus Merijn Visser, Accountmanager bij United: “Grootschalige tv-producties zijn een vak, maar corporate producties zijn dat zeker ook. Voor ons was dit een ideaal project om onze gemeenschappelijke expertise op los te laten.”

Spectaculaire live-uitzending

Het resultaat van de samenwerking was een spectaculaire live-uitzending van een uur. In blokjes van zes en acht minuten werd heel Vattenfall bijgepraat over de nieuwe naam, het nieuwe verhaal en de nieuwe koers. Host Anouk kreeg nog wel assistentie van een doorgewinterde presentator: “Jörgen Raymann was de beste sidekick die je je maar kan wensen. Hij haakte af en toe in met een vraag of een grap, maar nam de controle nooit over. Dat pakte heel goed uit.”

Als IJfs de productie met één woord zou moeten omschrijven, dan is het ‘warm’: “De hele aanloop, maar ook hoe het op het moment zelf allemaal verliep. Iedereen was gewoon heel erg positief en enthousiast.” De belangrijkste learning is dat het belangrijk is om iemand verantwoordelijk te maken voor interne communicatie rondom een rebranding. “Bij ons was dat Nadienske de Vries, die vanaf moment één de kar heeft getrokken. Om een rebranding te laten slagen, moet je de hele organisatie mee krijgen. Zij heeft ervoor gezorgd dat dat is gelukt, uiteraard samen met onze partners in crime SowiesoHelder en United.”

“Een belangrijke reden van het succes is ook dat we er een vol jaar mee bezig zijn geweest”, aldus Sliphorst. “Als medewerkers een jaar lang niets zouden hebben gehoord en dan ineens zo’n show voorgeschoteld zouden krijgen, dan zou dat een beetje uit de lucht komen vallen. Daarom hebben we het hele jaar door richting die interne doelgroep gecommuniceerd.”

Bijzondere dynamiek

Visser noemt vooral de dynamiek van de uitzending bijzonder: ”Die was heel prettig. Je zag dat er heel veel werk in had gezeten, maar het werd nergens stijf. Het was geen moment een kwestie van alleen maar zenden of cijfertjes oplezen – voor kijkers was het echt prettig om naar de uitzending te kijken.” 

De feedback vanuit de organisatie was dan ook meer dan positief, aldus IJfs: “Het hele jaar door hebben we met SowiesoHelder verschillende video’s gemaakt en op intranet gedeeld, je merkt dat mensen daar inmiddels gewend aan zijn geraakt. Die video’s werden zo positief ontvangen dat we de vraag kregen of we niet ook de kwartaalbijeenkomsten in videovorm konden uitzenden. Het is duidelijk dat dit hele traject de deuren heeft opengezet voor meer inzet van video binnen Vattenfall. Dat is natuurlijk ontzettend leuk, want het biedt zo veel meer kansen dan elke keer maar weer een tekstberichtje plaatsen op intranet.”

Bijzondere bijkomstigheid was dat alle techniek (regiewagen, licht, geluid) voor dit event gebruik maakte van een nieuwe duurzame oplossing van Vattenfall; een mobiele stroom-unit voorzien van zonnepanelen. Green battery

contact opnemen?

Heeft u nog vragen of wilt u iets weten?
Neem contact op met:

Merijn Visser
overzicht Remote Editing voor Holl... Live Augmented Reality v...

kunnen wij je helpen?

Let's unite

Bedankt!