bel mij terug

Bedankt, U wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.
Bedankt!

Live Augmented Reality voor Warchild

Jij&Ik, de live tv-uitzending voor War Child op 29 juni 2016, stond in het teken van de bijzondere band tussen kinderen en hun ouders. Dankzij augmented reality kon de sfeer van de optredens ook thuis optimaal worden beleefd.

Productiehuis Icare schakelde United in voor de reguliere broadcastfaciliteiten voor de tv-avond Jij&Ik, in combinatie met augmented reality. Deze graphics worden over het beeld geplaatst en bewegen mee met de camera.

Live Augmented Reality voor Warchild

Augmented Reality
In feite is augmented reality niets anders dan een laag graphics, die aan echte beelden wordt toegevoegd. Met behulp van een trackingsysteem bewegen de graphics synchroon met het camerabeeld mee alsof ze fysiek op locatie aanwezig zijn. “Je kunt augmented reality dan ook zien als verlenging van een aanwezig decor; het geeft meer diepte en invulling aan een shot”, zegt Bryan Boor, Graphics Operator bij United. 

Tijdens Jij&Ik vonden elf optredens plaats, van Marco Borsato met zijn dochter Jada, Esmée Denters, Matt Simons en acht kinderen die elk samen met hun vader of moeder een lied zongen. Ieder optreden had een eigen sfeer en uitstraling. Een nummer over geborgenheid speelde zich bijvoorbeeld af onder een boom. Bryan maakte hiervoor onder andere een augmented bladerdek. “Daarmee creëer je zelfs bij het kraanshot het idee dat je in het bos zit. Dat heeft een veel knusser effect dan wanneer je alleen in de verte een boom op het podium ziet staan en een paar bomen op het achtergrondscherm.”

Cameralocaties

“We hadden al een aantal testen gedaan met deze techniek en Icare wilde het graag gebruiken voor de tv-avond voor War Child om donateurs te werven”, voegt Gerard de Vries toe. Als Senior Software Engineer bij United Live Graphics was hij projectleider van het augmented reality onderdeel van de registratie van Jij&Ik.

“Wij mochten de locatie bepalen van de camera’s die voorzien werden van augmented reality. Zo kwam er een Sam Dolly links van het podium.” Daarnaast wilde Gerard een mooi totaalshot hebben, en stelde voor een Super Techno 20 midden op het balkon te plaatsen. “Tijdens de bouw in het theater vroeg ik me wel af hoe ik dat had kunnen bedenken; het is namelijk een redelijk grote en zware constructie. Maar alles pakte precies uit zoals het bedacht was.”

Liveshow

Bijzonder is dat het ging om een liveshow, terwijl het live toepassen van augmented reality op dat moment nog lang geen gemeengoed was. “Best spannend”, beaamt Gerard. “Om alles en iedereen de kans te geven er even in te komen, besloot Icare om de opening van de show op te nemen. Maar de repetities gingen zo goed dat de regisseur besloot om ook de opening ‘gewoon’ live te doen. Icare vond dat prima; een groot compliment en een blijk van vertrouwen.”

“Het is heel goed gegaan, beter dan verwacht”, vertelt Bryan. “Omdat we alles van tevoren heel goed hadden voorbereid, konden we ter plekke nog allerlei dingen aanpassen. De regisseur wilde bijvoorbeeld de 3D-schermen iets anders gepositioneerd hebben en dat konden we zo regelen.”

Flexibel in aanpassingen

Een dergelijke aanpassing klinkt eenvoudig, maar in augmented reality is het verplaatsen van dingen minder vanzelfsprekend dan het lijkt. Bryan: “Hoewel alles in 3D wordt gebouwd, werk je nog altijd op een 2D-scherm. Dat maakt het lastig om diepte te zien. Na een draai kan het beeld dan in een 3D-ruimte net niet meer kloppen.”

Er was zelfs nog ruimte om ter plekke extra graphics te maken. Bijvoorbeeld voor het optreden van Esmée Denters, wat het enige nummer zou zijn zonder grafische toevoeging. Bryan: “Haar optreden is met een augmented sterrenhemel op zender gegaan.”

Meedenken

Ook Gerard kijkt positief terug op deze klus. “Iedereen die erbij betrokken was, is er heel tevreden over. Het zag er top uit en we houden de ontwikkelingen van nieuwe software en apparatuur die andere mogelijkheden bieden, nauwlettend in de gaten. Met alle kennis die we opdoen kunnen we voor elke productie de lat hoger leggen, op het gebied van efficiency en kwaliteit. Ik zie zeker toekomst voor augmented reality, deze techniek leent zich uitstekend voor bijvoorbeeld dagelijkse of wekelijkse shows, entertainment- en sportprogramma’s.”

Hij geeft aan dat het enorm helpt wanneer United al in een vroeg stadium wordt betrokken, zoals ook het geval was bij Jij&Ik. “Elk project is een creatief proces, daarbij is het niet ongebruikelijk dat je gaandeweg ergens op stuit wat je vooraf nog niet had bedacht, zoals technische beperkingen. Hoe eerder we bij een project betrokken worden, hoe beter we kunnen meedenken over de mogelijkheden. In dit geval was de voorbereiding een samenwerking met United Graphics. Samen met hen en de klant hebben we het concept uitgedacht, de mannen van United Graphics verzorgden de grafische uitwerking en maakten de meeste 2D- en 3D-objecten die we tijdens de show hebben gebruikt.”

Neem voor meer informatie contact op met Gerard de Vries via gerard.devries@united4all.nl of bel 035 – 77 33 100.

overzicht Up tempo content met fit... Webcast voor TEDx

kunnen wij je helpen?

Let's unite

Bedankt!