bel mij terug

Bedankt, je wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.
Bedankt!
4 September 2018

Showregisseur Marcel de Vré

“Een goede sfeer in het team draagt bij aan een goed product”

Zijn werk voelt als één grote hobby. Showregisseur Marcel de Vré is nog maar net bekomen van Groots met een zachte G als wij hem spreken over zijn werk, zijn achtergrond en het veranderende medialandschap. Waarna hij snel terug de montage induikt, want er moeten nog een paar documentaires af voor het uur van de wolf. 

In zijn agenda staat door twee weken een rode streep voor vakantie. Maar het liefst werkt hij in de zomer nog even door aan zijn documentaires, wat hij nog ‘even’ moet verkopen thuis. Zijn werk voelt nu eenmaal niet als een verplichting. En bijkomen doet hij wel tijdens een rockconcert in Londen of Amerika, want daar komt zijn favoriete muziek vandaan. Als jongen speelde hij zelf in een bandje, wat misschien verklaart dat muziek een grote rol inneemt in zijn veelzijdige werk als regisseur van concerten en theatershows, documentaires, bedrijfsfilms, videoclips en tv-registraties. Marcel zou graag ooit nog eens een documentaire maken over zijn grote idool Van Halen.

Autodidact

Marcel: “Ik ben bijna 43 jaar geleden in de filmwereld begonnen met het monteren van bedrijfsfilms. Secuur vakwerk waarbij je precies leert welke beelden je achter elkaar moet zetten om een verhaal te vertellen. Een ervaring die mij enorm veel waard is en die ik nog elke dag in mijn werk gebruik.” Daarna ging hij bedrijfsfilms regisseren waarbij hij eind jaren tachtig Paul van Vliet leerde kennen en zijn jubileumshow voor de AVRO regisseerde. Hierdoor kwam hij in contact met Frans Albregts, destijds directeur van Cinevideo. “Cinevideo zit bij mij in het bloed. Het was een club jonge honden die een frisse wind door de destijds schemerige tv-branche liet waaien. Met een aantal Unitedmedewerkers uit die tijd werk ik nu nog steeds fijn samen.” Eind jaren negentig ging Marcel - nu als freelancer - steeds meer tv-registraties doen. Denk aan shows van Freek de Jonge, Hans Teeuwen en Javier Guzman. Daarvoor liep Marcel een maand mee met onder andere spelletjes- en sportprogramma’s op locatie om aan den lijve te ondervinden hoe het er aan toe gaat tijdens een productie. Hij kende de tv-wereld immers nog niet. “Als autodidact wil ik alles leren door het zelf te doen.”

Showregisseur

Naast het regisseren van een groot aantal tv-producties zoals Koefnoen, treedt Marcel op als showregisseur bij onder meer Ladies of Soul en Groots met een zachte G van Guus Meeuwis. Marcel: “Een concertreeks die ik nooit zal vergeten is Symfonica in Rosso van Marco Borsato in 2006. Er kwamen allerlei technieken samen: schermen, megaprojecties, special effects. Daar werd ‘wel even’ iets neergezet voor die 34.000 man in Gelredome. Iedereen had het erover!” Groots met een zachte G doet Marcel vanaf de tweede keer, omdat was gebleken dat het toch meer was dan ‘een gewoon concert’. Gedurende tien jaar is het meer en meer een beleving geworden waarbij het showmatig imponeren voorop staat. Met als gevolg dat ook de techniek enorm is meegegroeid. Marcel: “Schermen worden steeds meer onderdeel van het decor. Er wordt live content gemaakt en het camerabeeld verschijnt in de moeilijkste kaders en afwijkende afmetingen. Dit keer waren er roterende schermen die ook nog eens heel smal waren. Ga er maar aan staan. Een pluk cameramensen van United en een aantal freelancers die dit vaker doen hebben goddank aan drie woorden genoeg.” Normaal stuurt Marcel cameramensen uit vanuit de wagen, maar bij Groots zit hij in het Front Of House (FOH), een plek midden in de zaal waar alle disciplines bij elkaar zitten, om beter te kunnen zien hoe de beelden overkomen en om te kunnen voelen wat er in de zaal gebeurt. Hij houdt contact met het podium en kijkt of dat wat bedacht is ook zo overkomt. Zijn steun en toeverlaat Anja Hoff zit dan in de wagen en regisseert de schermen. Marcel: “Als ik er ben, is Anja er ook. Ik werk al sinds 1999 met haar, we zijn als het ware met elkaar opgegroeid. Dan weet je gewoon precies wat je aan elkaar hebt.” We doen samen de techniekaanvraag, nemen het draaiboek door en overleggen met Floor Berkhemer van United hoe we ons team gaan indelen. Het is best wel speciaal wat we doen. Cameramensen, schakeltechnicus, shadingspecialist, videocontentproducer: het zijn allemaal radertjes binnen het proces. Iedereen is even belangrijk. Ik zie mijzelf als het cement tussen de artiest en alle disciplines.”

Haribo

Wat is er nodig om het maximale uit een productie te halen? Marcel zegt beslist: “Haribo.” Wat als een grap begon werkt nu serieus als sfeerbepaler. “Ik neem altijd  tassen vol Haribo mee om uit te delen. Ik zet ze in de FOH en iedereen komt even langs. Het maakt het allemaal wat losser.” Zelfs Guus Meeuwis snoept mee. Het houdt hem tijdens de voorstellingen op de been, grapte hij een keer op de radio bij Edwin Evers. “Een goede sfeer in het team draagt bij aan een goed product. Ik zoek mensen uit waar ik graag mee werk en dan weten we dat we het leuk gaan hebben met elkaar. Dat het allemaal goed klikt onderling is heel belangrijk want het zijn best lange trajecten. Ik probeerde eens een camerabeeld scherp te stellen, dat is moeilijker dan ik dacht. Sindsdien heb ik een nog groter respect voor het cameravak.” Bij theaterregistraties laat Marcel cameramensen vaak zelf beelden aanbieden. “Normaal zit ik in de wagen. Zij staan in de zaal. Zij voelen waar de lach begint en bewegen naar hun eigen inzicht. Ik vind het altijd leuk om hen iets extra’s te laten geven. De mensen van United staan voor wat ze doen, hoe dan ook. Het is een enthousiaste groep mensen die het vak beheerst. Ik hou niet van gezeur en loop niet te schreeuwen. Iedereen werkt hard genoeg. Ik regeer met humor en laat ieder persoon in z’n waarde.”

Medialandschap

Daar waar een film maken vroeger een specialisme was, drukt nu elke willekeurige vlogger op de knop en deelt het resultaat in de media. Dat is iets wat Marcel soms beangstigt. “Je ziet in elkaar geflikkerde dingen voorbij komen waarvan ik denk ‘moet dat nou’? Maar kijkers vreten het. Programmamaken is een vak. Ik hoop ook dat de publieke omroep blijft bestaan.” Naast een deels zorgwekkende kwaliteit is de kwantiteit van het aanbod iets waar Marcel zijn vraagtekens bij zet. “De ontwikkeling van video on demand vind ik interessant, maar het aanbod is zo enorm groot, wanneer gaan we dat allemaal kijken? Alles maar absorberen en verwerken, het houdt toch ergens op?” Een groot voordeel van nieuwe media vindt Marcel het kunnen delen van grote bestanden met behulp van streaming. En facetimen vindt hij nuttig. Of er veel aan de manier van werken is veranderd over 10 jaar? Marcel: “Bij het songfestival werden camerarobots en een geautomatiseerd schakelsysteem  ingezet en je ziet steeds vaker automatische volgspots die de mensen uitlichten op het podium met een zendertje in hun zak. Maar hoeveel er technisch ook verandert aan onze hulpmiddelen, er blijft één aspect overeind en dat is het menselijke. Alleen een mens van vlees en bloed kan een verhaal vertellen of een boeiende show neerzetten die de emoties losmaakt.”

overzicht Eerste cameraman Peter G... United draagt bij aan ee...

kunnen wij je helpen?

Let's unite

Bedankt!