bel mij terug

Bedankt, je wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.
Bedankt!
25 April 2018

Het partnership van United en NOS/NTR

"Het werkt voor beide partijen verfrissend"

Over het partnership van United en NOS/NTR

Sinds 1 januari 2017 levert United alle operationele technische crews en AV Support voor de studio’s, de postproductie-omgeving en de mediaroom in het NOS-gebouw in Hilversum en voor de NOS-afdeling Den Haag. Het gaat hierbij onder meer om de technische realisatie van de dagelijkse NOS Journaals, Nieuwsuur (NOS/NTR), het NOS Jeugdjournaal en de sportuitzendingen van de NOS. Manager RTV-faciliteiten en IT bij de NOS Ferry Kesselaar en Eelco Brink, United-projectmanager voor de NOS en de NTR, vertellen hoe het gaat.

United won in juli 2016 de Europese tender die de NOS en de NTR samen uitschreven. Daarmee kwam een einde aan een jarenlange verbintenis met telecombedrijf Ericsson. Ferry: “We kenden United natuurlijk al van de buitenproducties, de events, de satellietwagens. Toch waren we verrast dat United boven Ericsson uitstak. Het audiovisuele personeel en de support waren al decennialang het domein van het vroegere NOB en de bedrijven die daaruit voort zijn gekomen.”

Cowboy-omgeving

United nam 53 medewerkers over van Ericsson. Onder meer studiocrews, editors, grafische vormgevers, planners en support engineers behielden daarmee hun baan. Ferry: “De mensen die hier zaten waren ooit onderdeel van het NOB, dat de uitzendstraten voor de publieke omroep beheerde en het personeel leverde voor onze productie-omgevingen. Dat was iedereen zo gewend, al jarenlang. NOS’ers en oud-Ericsson-medewerkers zijn als het ware met elkaar opgegroeid. De transitie verliep daarom niet zonder slag of stoot. Ook vroegen Ericssonners zich af hoe zij ooit in zo’n ‘cowboy-omgeving’ als United zouden kunnen aarden. Achteraf viel dat gelukkig wel mee.” Eelco: “Het was natuurlijk voor beide kanten wennen in het begin. Omdat je elkaar nog niet kent, weet je niet goed wat je aan elkaar hebt. Maar dat groeit langzaam gedurende de samenwerking. En de mensen kunnen intussen goed met elkaar opschieten.”

Vertrouwen

Bij de NOS en de NTR moest het vertrouwen nog groeien. Ferry: “Wij kennen United als een partij die een klus oppakt, daar een team op afstemt, het werk heel goed uitvoert en weer naar een andere klus gaat. Hier bij de NOS gaat het om een continue dienstverlening die elke dag ongeveer hetzelfde moet zijn.” Eelco: “Dat is voor United inderdaad een ander speelveld, waarin wij elke dag nog veel leren. De bestaande workflow wijkt af van wat we gewend zijn, dus dat vergt ook het nodige aanpassingsvermogen.” Ferry: “En vergeet de ongeschreven regels niet, voor acceptatie is veel tijd nodig.” Vanwege hun ervaring met de NOS en de NTR hebben de ‘Ericssonners’ daarin een voorsprong op de mensen van United.

Van elkaar leren

Op hun beurt leren de oud-Ericssonmedewerkers weer veel van United-mensen. Eelco: “Daar waar Ericsson veel kennis heeft van telecom, is United ingericht op televisie maken. Ik zag gelijk mogelijkheden waarin we elkaar als partners konden versterken. Ook op technisch gebied: United verzorgt naast het personeel ook de AV Support voor de technische ondersteuning van de verschillende regies en studio’s. De kennis bij United van nieuwe technieken komt hierbij goed van pas. Eelco: “We leiden de mensen op en betrekken ze in het proces. We beginnen ook te rouleren, een paar jongens zijn daar echt rijp voor. We willen er wat ander bloed doorheen laten stromen terwijl we de harde kern bewaren om de kwaliteit te waarborgen.” Ferry vult aan: “Het is goed om af en toe mensen in een andere productie-omgeving te laten werken. Fijn dat United die mogelijkheid biedt. Dat stimuleert en motiveert. Eelco: “Je merkt dat hun kennis en ervaring verbetert en dat daarmee ook de kwaliteit omhoog gaat. Bovendien krijgt iedereen zo meer plezier in zijn werk.” Ferry: “Het werkt voor beide partijen verfrissend.”

Klaar voor de  Spelen

Eelco vertelt: “Tijdens de Olympische Winterspelen doen wij veel voor de NOS: niet alleen in Pyeongchang, maar ook in Hilversum, want hiervandaan wordt alles uitgezonden. Vanaf de start van de Spelen zenden we tweeënhalve week lang ruim 16 uur sport uit. Er wordt een speciaal decor gebouwd, waardoor een paar andere sportprogramma’s moeten verhuizen naar een andere plek in het NOS-gebouw. Hierover denken wij mee. Ook in technische oplossingen. Voor de Spelen staan we al helemaal opgelijnd. En daarna krijgen we vrijwel direct de gemeenteraadsverkiezingen. Zo rol je van project in project.” Ferry beaamt: “Het staat nooit stil en het is hier eigenlijk altijd druk. Is het niet de Olympische Spelen, dan is het een storm, een treinramp of een aanslag. Dat ‘in het nu werken’ is iets waar wij in getraind zijn, maar waar United soms nog een paar tandjes moet bijzetten.” Eelco: “Af en toe is het hard doorwerken, maar tot nu toe hebben we alle extra aanvragen netjes kunnen invullen.”

Elkaar scherp houden

Samenvattend stelt Ferry: “De transitie was niet simpel, omdat je praat over medewerkers die soms wel 25 jaar bij een bedrijf hebben gewerkt. Het lijkt een technische exercitie, maar het gaat natuurlijk over mensen, over verandering en voorwaarden. Ga dat maar goed en fair doen. Ik denk dat United dat gedaan heeft. Ericsson deed de klus ook prima, maar ik denk dat er meer uit te halen is, zowel voor de mensen zelf als voor de NOS en de NTR. Dat zal de komende jaren blijken. Zoals het er nu naar uitziet is er een opgaande lijn. Eelco concludeert: “Als ik kijk naar het afgelopen jaar en wat we op alle vlakken al hebben bereikt, dan ben ik heel tevreden. Het is een doorlopend traject maar het gaat goed en we liggen op schema.” Ferry: “We moeten elkaar scherp houden, maar wat ik mooi vind om te zien is dat het echt een samenwerking is tussen twee partijen.”

overzicht ICT-specialist Harm van... Manager Sales & Marketin...

kunnen wij je helpen?

Let's unite

Bedankt!