bel mij terug

Bedankt, U wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.
Bedankt!
28 December 2016

United inspireert programmamakers met UHD/HDR sessie.

Dat United vooroploopt in UHD (Ultra High Definition) videoregistratie is in televisieland inmiddels geen geheim meer. Reeds in juli 2013 nam het bedrijf in het Olympisch Stadion van Rome een concert van Muse op met zestien Sony PMW-F55 film camera’s. Het was de eerste van vele concertregistraties die United registreerde in UHD waarna juweeltjes van o.a. Coldplay, U2 en The Rolling Stones volgden. Het internationale succes van United werd onlangs ook erkend door de makers van The Grand Tour voor Amazon Prime Video. United leverde voor deze productie een multicam fly-a-way set die naast UHD ook High Dynamic Range (HDR) functionaliteit levert. Ook voor INsight TV, de UHD zender van strategisch partner TERN heeft United inmiddels HDR toegevoegd aan het postproductieproces.

“Alleen resolutie is niet interessant”

Om haar Nederlandse klanten ook van de opgedane kennis te laten profiteren organiseerde United in december een aantal seminars waar zowel technische, creatieve als ook financieel verantwoordelijke geïnteresseerden een presentatie kregen. Workflow specialist Thijs van de Kamp wist de aanwezigen in heldere taal uit te leggen dat UHD niet alleen om het aantal pixels gaat. Bij UHD worden weliswaar vier maal zoveel pixels geregistreerd als bij regulier HD. De impact op het menselijk oog van alleen deze pixels is echter niet groot. Alleen op een ideale afstand van het scherm kunnen onze hersenen echt verschil zien. Het gaat volgens United dan ook niet om het aantal pixels maar om de kwaliteit van de pixels. Voor een echte ‘wow’ factor moeten er andere ingrediënten worden toegevoegd.

“De ‘wow’ factor ontstaat o.a. bij het toevoegen van HDR”

Centraal stond in de presentatie de ontwikkeling van HDR, oftewel High Dynamic Range, van belang bij UHD en eentje die echt voor een ‘wow-factor’ zorgt. HDR geeft de mogelijkheid om in het complete productieproces meer contrast, dynamisch bereik en kleur op te kunnen nemen, bewerken en distribueren met een veel realistischer eindproduct tot gevolg. Overigens heb je wel een HDR scherm nodig om dit weer te kunnen geven.

Een eye-opener voor de meeste bezoekers waren de verkoopcijfers van UHD schermen, deze vliegen nu al als warme broodjes over de toonbank in een veel hoger tempo dan een aantal jaar geleden de HD televisies. Mede vanwege het feit dat de consument thuis voor UHD beelden alleen nog een snelle internetverbinding nodig heeft.

“HDR ontstaat in kleurcorrectie”

Zoals zo vaak bij technische innovaties is er niet één standaard voor HDR, verschillende fabrikanten hebben technieken ontwikkeld en willen hier door middel van licenties hun R&D kosten terugverdienen. De boodschap van United was echter dat HDR feitelijk in de nabewerking tot stand komt: “Content producenten moeten zich bewust zijn van de gewenste output. Het is goed mogelijk om, mits het programma in HDR is opgenomen, in een later stadium opnieuw te masteren in HDR. We kunnen een zeer hoge kwaliteit eindproduct afleveren waarbij we met slechts één keer kleur corrigeren verschillende HDR outputs kunnen creëren in de verschillende standaarden. Deze workflow zorgt er voor dat je zowel lineair als VOD kan aanleveren zonder de content twee keer te moeten kleuren. Het eindresultaat ziet er fantastisch uit.”

Expertsessie 8 en 9 maart

Op 8 en 9 maart organiseert United een expertsessie op het Media Park. Hier zal United dieper ingaan op alle ingrediënten van een UHD productie, de workflow die nodig is voor UHD opnamen met o.a. de rol van kleurcorrectie en op de toegevoegde waarde van UHD vanuit klantperspectief. Is UHD ook interessant voor jouw (toekomstige) bedrijfsdoelstellingen? Meld je dan aan via events@united4all.nl en laat je inspireren door de experts van United.

Onze experts:

overzicht United sluit contract me... KRO-NCRV neemt voortouw...

kunnen wij je helpen?

Let's unite

Bedankt!