bel mij terug

Bedankt, U wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.
Bedankt!

Ziggo: Video on Demand

Video On Demand, het lijkt zo simpel. Maar voordat een film met één druk op de knop bij de kijker op het scherm komt, gaat er achter de schermen eerst een hoop techniek aan vooraf. En dat regelt United Digital Services.

On Demand-bestanden moeten aan bepaalde video-specificaties voldoen om ze probleemloos te kunnen streamen. En daar zit nu net de crux: er zijn ontelbaar veel soorten files en structuren waarin filmmateriaal wordt aangeleverd. 

contact opnemen?

Heeft u nog vragen of wilt u iets weten?
Neem contact op met:

Guido  van de Walle

Ziggo: Video on Demand

United Digital Services verwerkt al jaren films voor het online Video On Demand platform van Ziggo. Ontzorgen is daarin het devies. Zodra Ziggo een contract heeft gesloten om bepaalde titels te mogen uitzenden, faciliteert United Digital Services alles om ervoor te zorgen dat de kijker elke film goed in beeld krijgt.

Dat begint met het binnenhalen van de films bij de betreffende distributeurs. Eenmaal binnen wordt eerst gecheckt of het filmbestand helemaal compleet is en voorzien van alle audiokanalen. Kortom: of alles goed werkt. Vervolgens wordt het bestand omgezet in de juiste videospecificaties voor het platform van Ziggo. Denk bijvoorbeeld aan het comprimeren van zware bestanden. Een gemiddelde film ‘weegt’ al gauw 150GB en wordt omgezet naar een file van ongeveer 13GB zonder aan kwaliteit in te boeten.

Metadata en ondertiteling

Dan worden de metadata verwerkt. Dit omvat onder meer de namen van de acteurs, een korte beschrijving van de verhaallijn, de huurprijs en de licentiedatum. Allemaal informatie die de consument moet kunnen inzien voordat hij of zij besluit de film te bekijken. Deze metadata wordt in een bepaalde structuur in een kant-en-klaar pakketje aangeleverd, zodat de database van Ziggo het kan uitlezen.

Ondertiteling wordt veelal los meegeleverd. Soms komt het voor dat deze niet synchroon loopt met de film. Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar aan United Digital Services de taak om het op te lossen. Vervolgens wordt de ondertiteling ‘ingebrand’ in het filmbestand en gecheckt. Ook gecontroleerd wordt of de audio synchroon loopt met het beeld. Als alles goed is, is het geschikt voor uitzending en kan het complete pakketje door naar Ziggo.

Complexer dan het lijkt

Goed. Dit was de simpele versie. In de praktijk is dit proces heel wat ingewikkelder. Dat komt onder meer doordat filmbestanden niet eenduidig worden aangeleverd. Behalve dat een deel via internet doorkomt, komen bestanden ook binnen op harde schijf of tape. Er is een grote variatie in bestandstypes en groottes. Licentiedata verschillen en Ziggo beschikt over meerdere omgevingen en productstructuren.

De films moeten dus in verschillende bestandssoorten worden uitgeleverd. Dat komt onder andere doordat Ziggo is samengegaan met UPC. De gebruikers maken daardoor gebruik van verschillende Set Top Boxen (STB), het kastje dat gekoppeld is aan de televisie. En die ‘spreken’ als het ware een andere taal. Dus hoewel de film en bijbehorende metadata hetzelfde blijven, verschilt de vorm waarin het bestand per STB moet worden uitgeleverd. En daar mogen geen fouten in ontstaan, anders komt een film niet in beeld.

United Digital Services automatiseert dit proces zoveel als mogelijk. “Daardoor zijn we in staat om heel grote hoeveelheden te verwerken en op een uniforme manier aan te leveren, met minimale kans op fouten” vertelt projectmanager Marnix Versteeg. “Automatisering stelt ons in staat om content heel snel te verwerken, tegen een lage prijs.”

In één keer goed

Alle benodigde software is zelf gebouwd. Marnix: “Daardoor zijn we heel flexibel om aanpassingen te doen. Daarnaast bouwen we de techniek volgens het first time right principe. We gaan uit van de meest efficiënte workflow, waarbij we zoveel mogelijk vooruitkijken. Toen we software gingen bouwen voor tvod – één film huren voor een x-bedrag – zagen we al dat er vraag zou ontstaan naar svod – onbeperkt kijken voor een vast bedrag per maand.”

“De datastromen van tvod en svod verschillen enorm. Dat stelt andere eisen aan bijvoorbeeld de metadata van films, maar ook aan de workflow die erachter zit. Toen we het tvod-systeem bouwden, hebben we het meteen zo ingericht dat we het met een paar kleine aanpassingen konden klaarmaken voor svod. We kijken altijd naar mogelijkheden om het proces verder te verbeteren en de kwaliteit hoog te houden.”

United Digital Services

  • Verwerkt 400 titels per maand
  • Verzorgt 4.500 uitleveringen per maand
  • Verwerkt jaarlijks 1,75 miljoen files per jaar (video’s, poster, metadata, et cetera)
  • Heeft meer dan 1.000TB (petabyte) in het archief
  • Werkt onder meer voor Ziggo, KPN, Cineart, Lumiere, Tele2, NPO, Vodafone, HBO, Online, Orange, Ajax TV, Premiere TV en Proximus
  • Realiseert koppelingen met meer dan 100 platformen, waaronder Belgacom, Film1, FOX, Mobistar, Netflix, Pathé, RTL Videoland en RTL XL, SBS, Star TV, VRT, XBOX en YouTube.

Meer weten?

Nieuwsgierig wat United Digital Services voor jou kan betekenen? Neem dan contact met ons op via sales@united4all.nl of bel naar 035-7733100.

contact opnemen?

Heeft u nog vragen of wilt u iets weten?
Neem contact op met:

Guido  van de Walle
overzicht FBK Games EK Atletiek: meest omvan...

kunnen wij je helpen?

Let's unite

Bedankt!