bel mij terug

Bedankt, U wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.
Bedankt!

EK Atletiek: meest omvangrijke klus ooit

In opdracht van Host Broadcaster NOS faciliteerde United de registratie van het EK Atletiek 2016 in Amsterdam. Het is één van de meest omvangrijke en prestigieuze projecten ooit in de geschiedenis van United, en dat tijdens een toch al bomvolle sportzomer waarin we onder andere werken voor het EK Voetbal, de tour de france en natuurlijk de Olympische Spelen. Het EK Atletiek in cijfers.

Lees meer backstage

contact opnemen?

Heeft u nog vragen of wilt u iets weten?
Neem contact op met:

Lex  Meijer

EK Atletiek: meest omvangrijke klus ooit

Achter de schermen in het Olympisch stadion

Dat United mede dankzij zusterbedrijven uit de Euro Media Group alle benodigde techniek kan leveren voor de registratie een gigaproject als het EK Atletiek, is één ding. Maar alles aan elkaar knopen tot een stabiel netwerk en een optimaal resultaat, is vooral mensenwerk. Een blik achter de schermen.

Negen dagen voor de start van het EK Atletiek rijden de eerste wagens van United het terrein op van het Olympisch Stadion in Amsterdam. Een indrukwekkende hoeveelheid aan kabels, camera’s, statieven, vintenkoppen en ander materiaal wordt uitgeladen en gegroepeerd. Dit proces wordt geleid door hoofdassistent Alissa Jalink, die samen met haar team van twintig assistenten de benodigde infrastructuur neerlegt om alle beeld en geluid te kunnen registreren. “Wij zijn verantwoordelijk voor alles dat plaatsvindt tussen de camera’s, microfoons en regiewagens. De meeste tijd zit in de voorbereiding: van het kabelplan opstellen tot het inpakken van de vrachtwagens. Dus ook al beginnen we nu daadwerkelijk met bouwen; zo’n vijftig procent van m’n werk zit er al op.”

Geen spaghetti

Alissa werkt nauw samen met onder anderen Peter Bakker (Hoofd Camera), Pim Jansen (Hoofd Beeldtechnicus) en Hilbert Flokstra (Projectleider Audio/Intercom/Commentaar). “Zij geven aan welk materiaal ze allemaal nodig hebben en daar maak ik als het ware een boodschappenlijst van. Dat verwerk ik in het kabelplan en stem deze af met Gijs Vos, de projectleider. Het is best een spannende klus. Ik doe veel muziekregistraties; ook grote projecten, maar bij het EK zijn meer regiewagens betrokken en wordt er andere apparatuur gebruikt. Er is dus ook andere bekabeling nodig. Bovendien moeten we een infrastructuur neerleggen voor meer dan 130 camera’s. Daarvan zijn er 77 van ons, de overige camera’s zijn van andere landen die op ons netwerk aanhaken om hun eigen programma’s te kunnen maken. Al met al hebben we een ontiegelijk grote hoeveelheid kabels nodig, waarin geen ‘spaghetti’ mag ontstaan. Het is dus heel belangrijk om goede routes te bedenken die elkaar niet kruisen tijdens het opbouwen en afbreken. En elke kabel wordt gelabeld, zodat je precies weet welke je moet hebben wanneer er onverhoopt eentje stuk gaat. Daarnaast bouwen we om te breken: we nemen liever wat meer tijd in de opbouw om ervoor te zorgen dat we zo snel mogelijk kunnen afbreken en opruimen. Een deel van het materiaal moet namelijk al een dag na het evenement verscheept worden naar Rio voor de Olympische Spelen.”


Alissa Jalink – “We moeten een infrastructuur neerleggen voor meer dan 130 camera’s”

Honderden uren

De dagen vorderen, het team van Alissa werkt als een goed geoliede machine en een paar dagen voor de start van het EK ligt het complete netwerk klaar voor de testfase. Hilbert Flokstra en zijn team checken of alle audiolijnen in en om het stadion verbonden zijn met het Technisch Operationeel Centrum (TOC) en vervolgens met de acht regiewagens. Maar ook of de communicatie tussen de wagens onderling goed verloopt, en tussen de diverse productiekantoren, het TOC, de Commentary Control Room en met het Museumplein. Hebben alle commentaarposities de juiste lijnen? Werkt de draadloze communicatie met 150 portofoons in en om het stadion naar behoren? Hilbert: “Het gaat behoorlijk soepel, er zit dan ook veel voorbereidingstijd in; eind vorige zomer startten we al met de eerste meetings om de wensen van de klant te vertalen in een technisch concept. Vervolgens bedachten we met het team een grote audio- en intercomset-up en, onder anderen samen met Alissa, de juiste kabelinvulling.”

Veel omsteken

De enige hick-up in de opbouwfase is dat de bouw van de van de portocabins iets achterliep op de planning. “Hiervoor zijn we afhankelijk van de organisatie van het evenement”, vertelt Gijs Vos. “We konden nu onze kantoren en het TOC niet meteen inrichten, maar dat hebben we goed ingelopen. Omdat er zoveel mensen en materiaal betrokken zijn, is dit een heel complex project. Het is mooi om te zien hoe de dingen nu samenkomen.”

Pim Jansen benadrukt dat deze klus niet alleen een kwestie is van voorbereiden en bekabelen. “Er moet tijdens de wedstrijddagen veel omgestoken worden, dat maakt het zo complex. De camera’s zijn altijd verbonden aan dezelfde wedstrijddisciplines, maar de regiewagens zijn variabel: de kwalificatieronden van bijvoorbeeld het hoogspringen vinden op twee matten tegelijkertijd plaats, dus we scheiden de camera’s die normaal gesproken aan één regiewagen gekoppeld zitten, nu over twee wagens. Dat geldt uiteraard ook voor audio en intercom. Een behoorlijk gepuzzel, maar het gaat erg goed.”

Het grote geheel

Intussen is het de derde wedstrijddag, waarbij een fikse bui valt en de temperatuur oploopt. Enkele lenzen beslaan en Peter Bakker regelt dat deze zo snel mogelijk worden vervangen. Hij benadrukt hoezeer het bij dit project, en eigenlijk bij iedere klus die United doet, draait om teamwork. “De cameraman kan een mooi shot willen maken, maar hiervoor heeft hij wel hulp nodig van de collega's bij beeldtechniek die mooi en functioneel moeten diafragmeren. En bij het verspringen wil je de landing horen alsof je er als kijker naast staat. Assistenten zorgen ervoor dat je met een handcamera op kabel precies daar kunt komen waar je wezen moet, en zijn een tweede paar ogen of kunnen een flesje drinken aanreiken. Kortom: we doen het echt met z’n allen: iedereen en elk onderdeel draagt bij aan het grote geheel. En dat gaat ver. Zo laste Eddy en Sascha, onze man van de technische dienst, bijvoorbeeld een camerahouder aan de lathouder van de staander van het polsstokhoogspringen. Zij kunnen dus thuis de beelden zien die hij met zijn laswerk in Hilversum mogelijk heeft gemaakt. Maar het gaat om zoveel meer dan alleen de sportmomenten. Ook de emoties eromheen moet je zien te vangen; van een sporter die verliest, van het publiek, dáármee maak je een verhaal.”


Peter Bakker – “We doen het echt met z’n allen: iedereen en elk onderdeel draagt bij aan het grote geheel”

contact opnemen?

Heeft u nog vragen of wilt u iets weten?
Neem contact op met:

Lex  Meijer
overzicht United Anywhere: Remote... Live Augmented Reality v...

kunnen wij je helpen?

Let's unite

Bedankt!